Hvordan finne frem i en jungel av ulike begrep?


 Internett er spennende, vanskelig, skummelt og ganske artig. Ikke minst kan det være utrolig gøy å drive sin helt egen blogg. Men valgene er mange, og det kan være vanskelig å vite hva du skal velge av løsninger.

I denne artikkelen tar jeg utgangspunkt i at du ønsker følgende:


· Starte din egen blogg

· Ha et eget domene (helt eget navn på nettet)

· Bruke et eget system som gir flere muligheter til å utvide, f.eks wordpress

 

Det første valget du vil møte er hvilket Webhotell du skal velge, og ikke minst hvorfor du må ha dette. Hovedfokuset mitt her blir å beskrive så enkelt som mulig hva de ulike begrepene betyr for deg.

Et Webhotell må du ha i en eller annen form dersom sidene du lager skal være synlig for andre. Du kan gjerne ha laget flotte sider, men det hjelper ikke om ingen får komme inn å kikke. Et webhotell er altså din butikk, eller ditt utstillingsvindu på Internett og de kommer i mange priser og former. Faktisk kan det være en utrolig stor jungel og navigere i, derfor har Serverhus AS kun to løsninger for sine Webhotell. Vi har en lightversjon for de som ikke trenger stort mer enn et visittkort og en E-post til Kr 10,- per år, og en «fullversjon» som inkluderer alt du trenger for 500,- per år. Enkelt og greit.

Nå hadde det jo vært fint om vi stoppet her, ikke sant? Men neida, stadig flere velger i dag såkalte VPS servere til sine hjemmesider, eller dedikerte servere om de har masse trafikk. Hva er så forskjellen på disse?


Webhotell:

Et webhotell kan sammenlignes med et 4-stjerners hotellrom. Alt inne på rommet kan du benytte og alle kan komme og gå som de vil. Du nyter godt av hotellets utstyr, full minibar og alt hva hotellet har investert i for at du skal trives. I de aller fleste tilfeller er dette helt perfekt. Men skulle du ønske å bruke sidene til mer enn hva hotellet har tenkt seg (starte en radiokanal eller lignende), så kan det fort bli vanskelig. Noen ganger kan det ta litt tid å komme frem til rommet ditt også, fordi hotellets øvrige gjester må bruke ganger og heiser for å komme seg til kundene de ønsker å besøke. Blir det for mange folk i gangene, tar det helt enkelt litt lenger tid å komme frem. Noen ganger oppstår det kø og forsinkelser. Men prisen deles av alle som har rom på hotellet, derfor kan den være så lav som 10,- per år. I tillegg sjekker hotellets eiere alle som kommer inn til deg, slik at de ikke har med seg søppelpost, virus eller annet tull. Dette blir bestemt avvist i døren.


VPS Server:

Leier du en VPS server kan dette sammenlignes med et lite hus. Du eier absolutt alt inne i huset, og du velger inventaret selv. Ønsker du spesielle funksjoner betaler du for disse og beholder eierskapet. Hva slags farge på vegger, antall rom osv er opp til deg. Og naturligvis bestemmer du helt selv hvilken type teknologi du ønsker. Kort fortalt blir det som å ha en egen liten PC direkte tilkoblet Internett, faktisk kan du til og med styre den som om du satt foran skjermen selv. Fantastisk? Ja, denne teknologien er virkelig flott, fordi det er du som er sjefen i ditt eget hjem. Bakdelen er at om man ikke er kjent med hvordan man skal ordne ting i hjemmet sitt, kan det bli kostbart å utvide. Eller at man vil ha for «mye hjemme» og dermed får store utgifter. Ønsker du derimot å ha en blogg i stuen, radiostasjon på kontoret og kanskje regnskapssystemet i spisestuen eller leie ut en hybel til noen andre i kjelleren, så går dette helt fint. Det er jo du som er sjef. Du deler ikke med noen, og det er direkte adgang fra veien og inn til huset ditt. Størrelsen på huset bestemmer du selv, og skulle det komme mange folk på besøk en måned, kan du leie inn litt ekstra plass slik at du får et større hus – midlertidig.


Dedikert Server:

Dette er kongen, selveste kjøpesenteret i byen, eller kanskje til og med en egen liten landsby. Her har du et fryktelig stort hus, hvor du kan gjøre absolutt alt du har lyst til. Du kan til og med leie ut mindre hus og hoteller til venner og andre du kjenner for å dekke utgiftene dine. Den eneste begrensningen her er størrelsen du ønsker å velge. Dette betyr dog også at du har alle utgiftene selv, slik at det nok er lurt å ha inntektene klare før du kjøper huset/landsbyen. Dette slottet/landsbyen dekker de aller fleste behov, men kan ikke utvides like enkelt midlertidig, og kan tidvis føles ganske stort å vedlikeholde. Ikke minst å sørge for alle gjester, leietakere osv.

 

Ble forklaringene for barnslige? Vel, det er ikke enkelt å skulle forklare alle mulighetene på Internett. Det snakkes om MB, GB, TB, Ram, Minne, nettverkstilkobling, fiber osv. Men hva trenger du sånn helt egentlig? Sannsynligvis går det helt fint å starte med et hotellrom til en ti’er i året til du ser om noen vil lese det du skriver. Når trafikken øker, og dermed behovet til rommet ditt kan du oppgradere til et større rom, eller leie deg et lite hus.

Skal du derimot starte en liten butikk, kan det kanskje være lurt å velge et lite hus, fordi risikoen er langt lavere for innbrudd i et lite hus med alarmer overalt, og låste dører fremfor et hotell hvor veldig mange mennesker går ut og inn hver dag. I tillegg kan du med eget hus montere alarmsystemer som filmer alle som går inn og ut, og dermed avdekke trusler langt raskere. Skulle du i tillegg ha lyst til å kjøre regnskapet, CRM systemet ditt eller sette opp ett nettverk som du har tilgang til fra hele verden. Ja, da er nok et eget hus det beste.

 

Les mer om dette på http://serverhus.no/ - http://hjelp.serverhus.no