Spørsmål

Har dere noen gode tips til hvordan jeg kan redusere belastningsskader når jeg jobber mye med data?

 


Svar

Tips til ergonomi for deg som jobber mye ved datamaskinen

Bry seg om stolen!
Riktig holdning er avgjørende for god ergonomi. Å holde føttene på gulvet, armene parallelt med skrivebordet, hodet opp og ryggen rett, invester i en kontorstol med god kvalitet. Hvis du har korte ben eller en høy arbeidsstasjon, vurdere å benytte en egen fotstøtte.

Kvitte seg med gjenskinn!
Når sterkt lys treffer skjermen, skapes massevis av gjenskinn/blending som er slitsomt for øyet. Demp indirekte lys og monter en bordlampe, unngå å plassere skjermen foran et udekket vindu. Du kan også vurdere å investere i et skjermfilter som reduserer gjenskinn i skjermen din. Bruker du fremdeles gammel skjermtype på jobben (de store boksene) bør du oppgradere til en moderne flatskjerm. Foruten å bruke vesentlig mindre strøm, avgir de også vesentlig mindre stråling.

Få kontroll på musen!
I dag finnes en rekke ulike muligheter for deg som arbeider mye med mus/pekeredskap. Man får utstyr som reduserer belastningen på armen vesentlig og reduserer risikoen for «musesyke». Kontakt oss for informasjon om ulike muligheter. Det kan også være lurt å lære seg tastatursnarveier slik at du reduserer behovet for bevegelser med datamusen. F.eks. vil Windowstast+L låse skjermen øyeblikkelig og spare deg for musebevegelsen til «Start -> Logg av/Lås».
Plassering av mus/tastatur er også viktig: Plasser tastaturet rett foran deg i en høyde som holder underarmene parallelt med gulvet. Musen skal være til venstre eller høyre for tastaturet, men ikke mer enn noen få centimeter unna.

Ta pauser!
Uansett hvor ergonomisk fantastisk arbeidsstasjonen kan være, trenger kroppen din likevel regelmessige pauser fra sitting, skriving, konsentrert bruk av øyne, og musefunksjonen. Ta deg minst en benstrekk hver time og gjør gjerne noen enkle strekkøvelser for å redusere belastningen på kroppen.

Plasser skjermen din rett
En riktig plassert skjerm fører til bedre produktivitet. Sørg for at skjermen er rett foran deg, ikke av på den ene side. Løft skjermen slik at den øverste kanten er omtrent i øyehøyde, og deretter vipp skjermen oppover slik at du ikke strekker deg for å se bunnen av skjermen. Til sist plasserer du skjermen en armlengdes avstand unna hodet.
Jobber du mye med elektroniske dokumenter kan det være fordelaktig å investere i en ekstra skjerm, slik at du kan ha dokumentet oppe på skjerm A og skrive på skjerm B. Dette reduserer belastningen vesentlig, og er svært nyttig for f.eks. regnskapsmedarbeidere, selgere, designere m. Fler. Dersom du har to skjermer, bør du også investere i en skjermholder som er beregnet på to skjermer. På den måten får du plassert dem side-ved side på korrekt måte. Disse holderne gir deg også ofte flere muligheter til justering av høyde, avstand osv.